Yara’s Diary | Kaapstad

Blog post

Een iets andere Yara’s Diary dit keer. Waar ik je normaal gesproken op de hoogte breng van alle life updates van de afgelopen maand, neem ik je in dit fotodagboek mee op mijn laatste reis. Eind februari ben ik namelijk terugkomen van een heerlijke vakantie naar Kaapstad. Het zal je vast niet ontgaan zijn dat ik hier vorig jaar tijdelijk heb gewoond. Deze reis voelde dus eigenlijk meer als thuis komen, dan als een vakantie. Al was dat laatste het zeker ook, want als er één stad in de wereld is waar je goed kunt relaxen, dan is het wel Kaapstad. Benieuwd welke hotspots je absoluut niet mag missen? Stay tuned, want in de volgende post verklap ik je al mijn favorieten. In de tussentijd tip ik je alvast mijn 10 favo koffietentjes in Kaapstad.

Alles te weten komen over mijn Kaapstad avonturen? Bekijk dan ook eens de video’s op mijn kanaal:

Back at it

Na een reis van ruim 20 uur, met een tussenstop in Dubai, kwamen Loudi en ik begin februari aan in Kaapstad. En oh wat voelde het vertrouwd om hier weer te zijn! Alsof we nooit weg waren geweest.

De eerste vijf dagen verbleven we in een Airbnb in het centrum van de stad. Niet het allermooiste deel van de stad, maar wel super centraal en ook nog eens vlakbij mijn oude huis. Vanuit de grote ramen van onze loft keek ik recht op het kantoorpand waar ik vorig jaar stage liep. Alsof ik weer even terug in de tijd was. Een heel apart gevoel.

Eten & drinken

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik er één ding is waarvoor je mij ‘s nachts kunt wakker maken: koekjes. Tijdens mijn stage was ik dan ook verslaafd geraakt aan de typisch Zuid-Afrikaanse rusks. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat je op deze koekjes gemakkelijk je tanden breekt, maar lekker zijn ze zeker. Een van de eerste dingen die ik dus deed na aankomst, was een pak hiervan scoren.

Op dag twee van onze vakantie was Loudi jarig en als er één plek in de wereld is waar je dit goed kunt vieren, dan is het wel hier. Uiteten gaan is in Kaapstad namelijk vele malen goedkoper dan in Nederland. Om maar te zwijgen over de prijs van de wijn. Geen verkeerde plek dus voor twee meiden als wij, die het tot een sport hebben verheven zoveel mogelijk koffietentjes en restaurants in een dag te bezoeken. Na ongeveer de gehele horeca van de stad te hebben bezocht, was het ‘s avonds tijd voor een bezoek aan ons favoriete restaurant: Kloof Street House. Mocht je ooit in Kaapstad zijn, ga hier dan absoluut een keer eten. Thank me later.

Als er één ding is waar ik blij van word, dan is het wel van rondstruinen over markten. Mijn favoriet? De Oranjezicht Market. Minder toeristisch dan de o zo bekende Old Biscuit Mill, maar minstens net zo leuk.

View from the top

Het prachtige uitzicht vanaf De Tafelberg. In tegenstelling tot vorig jaar ging ik deze keer niet hikend naar de top, maar gewoon met de kabelbaan. Ik zou het namelijk graag mooier maken dan het is, maar in the end zijn wij toch liever lui dan moe. Goed, dat mag de pret niet drukken, want het uitzicht was wederom adembenemend mooi.

Garden Route

Na vijf dagen in Kaapstad te hebben doorgebracht, vlogen we naar Port Elizabeth. Hier gingen we van start met de Garden Route. Een prachtige route langs de kust, die ons in ongeveer zes dagen weer terug naar Kaapstad leidde. We gingen onze road trip van start met een safari door Addo Elephant Park. Natuurlijk was ik er op voorbereid dieren tegen te komen (want eh ja, dat is toch wel een beetje de bedoeling van een safari), maar dat er plots een olifant pal naast onze auto zou staan, dat zag ik niet aankomen. By far het meest bijzondere moment van onze reis.

‘s Avonds sliepen we in een prachtige lodge, midden in het park. Ondanks het feit dat ik hier helaas ziek geworden ben, was dit een van de meest bijzondere plekken waar ik ooit heb geslapen.

Na de safari reden we door naar surfersplaats Jeffrey’s Bay, om vanaf daar verder te reizen naar Mosselbaai. Waar ik normaal gesproken niet vies ben van een feestje en vaak later in mijn bed lig dan gepland, viel er in deze plaatsen na tien uur ‘s avonds weinig spannends te beleven. Het voordeel hiervan was dat ik ‘s ochtends lekker vroeg wakker was en volop energie had. Voor een morning run bijvoorbeeld. Ik denk dat ik mij zelden zo uitgerust heb gevoeld als na deze week. Heerlijk!

Ultieme vakantiegevoel

Na zes dagen road trippen, kwamen we weer terug in Kaapstad. Voor de rest van de tijd verbleven we in een prachtige Airbnb in de wijk Bantry Bay, vlakbij het strand. Het ultieme vakantiegevoel.

Al heb ik het inmiddels al zo vaak gezien, nog elke keer als ik bij de prachtige stranden van Clifton aan kom, maakt mijn hart een klein sprongetje. Zo mooi.

Zoals ik eerder al aangaf, spendeerden we een groot deel van onze tijd met het bezoeken van restaurants. Oude vertrouwde plekken en nieuwe, nog onontdekte hotspots. Knusse, kleine koffietentjes, grote chique restaurants en alles er tussenin. We zijn de moeilijkst niet want ja, je bent in Kaapstad of je bent het niet. Ook de vele wine estates die in Kaapstad en omgeving te vinden zijn, mochten daarbij uiteraard niet worden overgeslagen. Dit keer bezochten we Constantia Glen, een prachtige wine estate net buiten Kaapstad.

Kaapstad I love you

Voordat je nu denkt dat we echt niets anders hebben gedaan dan eten, drinken en luieren op het strand, dat is niet helemaal waar. Of nou ja, misschien een beetje dan. Als er namelijk iets is wat je in Kaapstad goed kunt doen, is het wel hiken. Nu zie ik het niet altijd zitten om gelijk naar de top van de Tafelberg te klimmen, maar we konden de stad natuurlijk niet verlaten zonder een fatsoenlijke hike te hebben gedaan. En dus stonden we op onze een na laatste dag om kwart voor 6 op (ja echt), om te gaan hiken. Terwijl ik hier stond in het ochtendzonnetje, besefte ik mij maar weer al te goed: Kaapstad, wat ben je geweldig.